Filemons Cream

Oldalas grillen és a legjobb grillpác




Egyik Jamie Oliver részben láttam az alábbi grill-pác receptet (Jamie Vidéki konyhája - Barbaque) és muszáj volt kipróbálni! Nem túlzott, amikor a világ legjobb grillpácának kiáltotta ki. Eredeti recept itt.
Nem csak oldalashoz lehet használni ezt a mártást, hanem csirkéhez, bárányhoz, marhához, egyszóval bármilyen sült vagy grillezett húshoz remekül passzol. Csirkeszárnnyal, csirkecomb filével is gyakran készítem.
Mivel ez egy alapjában nehéz, zsíros étel, friss, vagy grillezett zöldségekkel tálaljuk: burgonyával, cukkínivel, padlizsánnal, újhagymával, paradicsommal, gombával.

A pác hozzávalói (kb 2-3 kilogramm oldalashoz (húshoz)):

5 szem szegfűszeg
1 púpozott teáskanál római kömény és kömény
ugyanennyi frissen őrölt bors és 
2-3 teáskanál só. 
Ezeket megőröljük.

Friss rozmaringot,
kakukkfüvet, 
6 gerezd fokhagymát és 
egy narancs héját apróra daraboljuk. 

Hozzáadunk még  
4 babérlevelet és 
4 nagy púpozott teáskanál pirospaprikát. 
Fél üveg (kb 2,5 dl) balzsamecetet, 
a narancs levét, 
1 (400 ml) flakon jó minőségű ketchupot és 
6 evőkanál olajat összekeverünk, majd az összes hozzávalót összekutyuljuk és beleforgatjuk a húst.

Pácolás:
Ezután akár azonnal is grillezhetünk, de ha hagyjuk pár órát, vagy akár egy éjszakát a hűtőben pihenni, mégjobban átjárják az ízek a húst.

Elősütés:
Ha oldalast sütünk, akkor 1 - 1,5 órát, ha csirkét, akkor 30-40 percet érdemes sütőben elősütni a húst. Ettől lesz finom vajpuha a hús belül, majd ropogós kívül. Szóval egy tepsibe rakjuk a húsokat, alufóliával lefedjük és 170 fokon sütjük. 

Grillezés:
Szabad tűzre rakott grillrácson forró parázs fölött szép ropogósra sütjük a husikat. Közben forgassuk és kenegessük folyamatosan a páclével.


A vaddisznó oldalas sztori:
Az oldalast nem vágtam szét, hanem egyben hagytam, nehogy beessen a tűzbe...minden hús-sütési akciómnál -akármennyire is óvatos vagyok- van 1-2 veszteség.
A oldalasokat egy éjszakán át pácoltam. Ehhez egy akkora, magas falú tepsire volt szükség, amibe belefért úgy, hogy nem kellett összehajtanom. Másnap egy jó pohár vizet öntöttem alá, lefedtem és 2 órára közepes hőmérsékletű (kb 160-170 fokos) sütőbe dugtam. Mivel Jamie az ő husijait 1 és 1/4 órán át sütötte, úgy gondoltam (mivel az én vaddisznóm kicsit nehezebben puhul át) jó lesz a 2 óra. 
Addig szépen megraktam a tűzet, amiből gyönyörű parázs lett és két óra sütőben gubbasztás után a grillrácsra került a vacsora. Itt aztán szépen lassan, folyamatosan kenegetve a páccal, szép sötétre (nem égettre!) sütöttem. A páclevet közben a sütőedényben ugyan úgy a rácsra, a parázs fölé raktam, így abból sűrű, krémes mártás lett. A zsírt leszedtem a tetejéről és félreraktam, később ezt használtuk a zsíroskenyér készítéshez. Ekkor már kopogott a szemünk az éhségtől, így gyorsan felszeleteltem az oldalast és nekiestünk..amennyire tudtunk. Az első falatot, körülbelül 10 perc alatt sikerült megrágni. Szomorúság, kétségbeesés, elrontottam, rágós maradt, jajj most mi lesz. Fogtam a páclevet, amiből már mártás lett, felöntöttem még egy bögre vízzel, bele a felszeletelt oldalas, és ment vissza a sütőbe még 1,5 - 2 órára. Utána viszont isteni finom és puha, omlós husit vacsorázhattunk! Tanulság, a vadhúst legalább 2-3-szor annyi ideig kell elősütni, mint a többi húst...




You Might Also Like

0 vélemény

Flickr Images