Filemons Cream

Sütőtök krémleves



Minden ősszel - ami amúgy is a kedvenc évszakom - remegve várom azt a pillanatot, amikor megpillantom a piacon az első sütőtököket. Ez idén is így történt, s olyan gyorsan csaptam le rá, hogy szegény zöldséges is megijedt, pedig már tapasztalt vén rókának látszott.
Az első bejegyzésem a blogon rögtön ez a kedvencem volt, amit most felfrissítettem, s amely még a húsimádó ismerőseimet is elvarázsolta. Két évvel ezelőtt vendégségben kínáltak meg sütőtök krémlevessel, én pedig forgattam a szemem, merthogy nem szeretem és hogy ez bébi-papi. De illett megkóstolni és végül is beleszerettem. Azóta persze többször is teljesen átvariáltam a receptet, a kedvencemet kapjátok most meg.

Alapanyagok:
  • 1 kg sütőtök
  • 15 dkg sárgarépa
  • 1 fej hagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 apró, savanykás alma
  • 20 dkg burgonya
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 db húsleveskocka (vagy kb 1,5 l gyenge húsleves)
  • 2 dl főzőtejszín (min. 20%-os zsírtartalommal!)
Fűszerek, ízesítők:
  • fehérbors
  • őrölt szerecsendió
  • kakukkfű
     
Először is minden alapanyagot előkészítek. Mosás, hámozás, kockázás. Egy kb. 3 l-es fazékban vajat forrósítok (kb. 2-3 evőkanálnyi), majd 3 teáskanál kristálycukrot adok hozzá és picit karamellizálom.
Óvatosan hozzáadom a felaprított hagymát, és pár percig pirítom. Ezután mehetnek bele a felkockázott zöldségek, majd felöntöm kb. 1.5 l vízzel és beledobom a húsleveskockát.  ( A lényeg, hogy a folyadék éppen ellepje a zöldségeket.)
Sóval és fehérborssal ízesítem és szerecsendióval (egy nagy csipet), valamint kakukkfűvel (1 teáskanálnyi) fűszerezem. Addig főzöm, amíg a zöldségek teljesen megpuhulnak.
Simára turmixolom (akár turmixgépben, akár botturmixszal), ügyelve, hogy ha az eszközünk nem hőálló, akkor a levest előtte le kell hűteni egy kicsit! Miután végeztem a turmixolással, visszarakom a tűzhelyre. Miután felforrt, a lángot minimumra állítom.
Egy külön tálba öntöm a tejszínt és egy habverő segítségével 2 csapott evőkanál liszttel csomómentesre keverem. A forró levesből 3-4 merőkanállal merek hozzá, majd hozzáöntöm a leveshez. Ezután már csak átmelegítem újra az egészet vigyázva, hogy ne forrjon fel, mert akkor a tejszínben lévő tejfehérje kicsapódik és apró fehér, nem túl gusztusos fehér pöttyökkel fogja tarkítani a levesünk tetejét. ( a hőkiegyenlítés is ezért szükséges)
Megbolondítom 3-5 evőkanál citromlével, hogy kicsit ellensúlyozzam a sütőtök édességét. Tálaláskor egy nagyon kevés kakukkfűvel vagy egy hatalmas csipet szárított chilivel szoktam meghinteni. Jól áll neki a chili nagyon.... ;)

You Might Also Like

0 vélemény

Flickr Images